Mesepszichológia, meseterápia, jelentkezzen a 2024-ben induló alap- és középszintű online vagy hagyományos képzéseinkre, tanfolyamainkra! Fairy tale psychology & therapy. Társasházkezelés.

 e-pakk Mesekutatás

Nyitólap
Fel

Mesekutatás

Mesei színek

   A kisfilmek megtekintéséhez kattints a képekre!

Az élő varázsmese

2024 március 15

Ünnepi köszöntő

A rövidített köszöntő csak hivatkozva, a szerzői jogról szóló törvény betartásával osztható meg, használható fel bármilyen módon és céllal.

Nőnap és a népek tavasza, a szabadságharc emléke összeköthető Petőfi Sándor életével, költészetével.

Petőfi 1844 őszén ismerkedett meg a szépséges Csapó Etelkával, ahogy ő és sokan nevezték, Etelkével. Szerelme mindörökre viszonzatlan maradt. A lány sokat betegeskedett, egészen 1844 decemberében történt végzetes megfázásig, amelynek következtében 1845 elején elhunyt. Petőfi a viszonzatlan szerelmeinek, veszteségélményeinek örök emléket állított a szintén 1844 őszén, alig két hét alatt megírt János vitéz c. verses meséjében, másképp elbeszélő költeményében. A költemény több versszakában szinte klinikai pszichológiai pontosságú, a DSM 5 által is értelmezhető szintű leírását adja veszteségélményének, feldolgozatlanságát bemutató érzelmi, mentális állapotzavarának, depressziójának. Honnan tudhatjuk, hogy Iluska valójában Etelke volt? A költő a lány halálát követően beköltözött annak szobájába és megszületett újabb lélektani folyamat révén egy gyönyörű, fájdalmas versciklusa Cipruslombok Etelke sírájáról címen.

Ez a vers pedig előre vetíti, mintegy önbeteljesítő jóslatként utolsó nagy szerelmének és családjának elvesztését egy mindenkiben élő, minden nemzetet, polgárát jellemző szabad akarat, az önrendelkezési jog, az ellenállás, a ius resistendi archetipikus tartalmában. De erről majd máskor…

SZABADSÁG, SZERELEM!
 

Szabadság, szerelem!
E kettő kell nekem.
Szerelmemért föláldozom
Az életet,
Szabadságért föláldozom
Szerelmemet.

Pest, 1847. január 1.

Mesekutatásról egy percben

„Akinek meséltek gyermekkorában, az gyermekeinek is mesélni fog!”

2011-ben a KGRE  hét – mint a mesékben - kiváló hallgatójával a mesehallgatás generációk közti hagyományozódását saját kérdőívvel, kényelmi mintavétellel, nem reprezentatív, elsődlegesen értelmiségi körbe tartozó családokban kutattuk. Az alapkérdés és feltevés, amellyel már több nemzet is foglalkozott: „Akinek meséltek gyermekkorában, az gyermekeinek is mesélni fog!” „Kerékgyártó Kata, Liebl Viktória, Soós Edit, Pataki Ágnes, Fehér Edina, Kárpáti Kinga, Doholuczki Magdolna - 76 szülő és gyermekei adatait vettük fel az elküldött kérdőív alapján.”

A megkérdezettek 100%-a válaszolt igennel az olyan kérdésekre, mint:  „Ismersz-e meséket? Szereted-e a meséket?” Szerinted igazolta-e a kutatás az alapfeltevésemet? Örömmel osztanám meg a  gondolataidat másokkal is! Folytatjuk! *

2015-2011.

Mesés egészség -  Intézményesített meseterápia

Ajánlás

Megelőző funkcióként e programot használhatjuk a beiratkozás, intézményváltás, évszakváltozás, influenza és egyéb járványok előtti 1-2 hétben. Mi a további egyéni és társadalmi haszna? A beteg gyermekek egészségügyi ellátást, esetenként gyógyszereket, kiegészítő táplálékokat (pl. vitamintabletták stb.), szülői vagy egyéb felügyeletet igényelnek. Ezek költsége csökkenthetővé, megtakaríthatóvá válik, a megtakarítás becsült összege milliárd forintokban mérhető. A program további haszna a túlzott mértékű és alkalmú gyógyszerfogyasztás csökkentése vagy megelőzése. A gyógyszerek mellékhatásaiból eredő egyéb veszélyek, következmények kialakulása megelőzhetők. A gyermekek megbetegedése és azok gyakorisága önmagában is jelentős szülői stressz forrás. Ez a probléma munkahely elvesztéséhez vezethet, nem beszélve az ilyenkor kialakuló szülői vitákról, veszekedésekről, amelyek hozzájárulhatnak a válások számának növekedéséhez. A betegfelügyeletet ellátó szülők, személyek termelésből való kiesése szintén jelentős vállalati haszon és nemzetgazdasági eredménycsökkentő.
Programunkhoz befektetőket, támogatókat és segítőket keresünk! Akit e cikkben közölteknél is több érdekel, az a szerzők közül találkozhatott Siklós Anitával és a kutatást bemutató poszterével a Magyar Pszichológiai Társaság XXII. Nagygyűlésén, 2013. június 6-án délelőtt, az ELTE PPK, VII. ker., Kazinczy u. 27. sz. alatti épületében. Cikk:

http://www.prae.hu/prae/articles.php?aid=6250&cat=8

2012. 

"Tükröm-tükröm..." mesekonferencia

2012. november 22-23.

 

Kutatók Éjszakája  

Szeptember 28.

Mesél az ország 

TIÉD LEHET A VILÁG ALAPÍTVÁNY

http://www.tiedlehetavilag.hu

Kutatási támogatás

2011. 01.25.

A megkötött kutatási, együttműködési megállapodás keretében az alapítvány többféle módon, térítésmentesen támogatja mesekutatásainkat. Köszönjük! 

Vissza a lap elejére

KGRE 

2011.

  • A Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológia Intézete "BA" képzési rendjébe befogadta az eddigi elméleti és gyakorlati kutatási eredményeken alapuló előadásokat.

  •  Újra indítja a Mesekutató műhelyet, amelynek hallgatói elsősorban fejlődéslélektani  kutatásokat fognak végezni.

  • A szakdolgozat oldalon néhány absztrakt és cím segítségével bemutatjuk e műhely hallgatóinak kutatásait.

  • Tervezési szakaszban van a többlépcsős mesehipnózis kutatás. 

Vissza a lap elejére

 

TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI DOLGOZAT, 2009

Az egyszülős családokból jövő hősök útja a

mesékben (és a valóságban)

Készítette

Tóth Nikolett, 4. a osztály

Nagy László Általános Iskola és Gimnázium, Budapest

Felkészítő tanár: Bajzáth Mária

A mesék formálják az ember személyiségét, életét, sorsát. Ez alól a dolgozatot készítő kislány, családja és a felkészítő tanára sem kivétel. Történetük igaz példázata tanítvány és mester kapcsolatának. 

A kutatás története

Az élet és a benne működő, ráható történések kapcsolatának elemzése már születésünk előtt elkezdődik. Csecsemőkorunkban folyatjuk a megkezdett igazi, tudományos értékű kutatást.* Legyünk bármilyen korúak, életünk bármely szakaszában, a kutatás folyamata életünk végéig tart. 

* A. Gopnik – A. Meltzoff – P. Kuhl: Bölcsek a bölcsőben – Hogyan gondolkodnak a kisbabák? Typotex, 2005. 

A tanítvány

Nincs mester tanítvány nélkül és nélkülük soha nem is válhat azzá. Mindketten egymástól függnek, tanulnak és együtt fejlődnek. Beszéljen erről Nikolett!

A dolgozat rövid összefoglalása

1. Előzmények

1.1 A témaválasztás indoklása

Azért akartam dolgozatot írni, mert nagyon szeretem a mesét, és úgy érzem a Tudományos Diákköri munka egy nagy lehetőség az életemben. Hogyha ezt a dolgozatot megírom, sok tanár el fogja olvasni, és majd büszkék lesznek rám. Nekem nagyon fontos a siker. A mesével kapcsolatos feladatokat szívesen, szorgalmasan elvégzem, mert élvezettel csinálom. A dolgozatírás közben nagyon sok új információt kaptam, rengeteg érdekességet olvastam. Azért szeretnék a meséről írni, mert szerintem, ha nem lenne mese, nem is lenne fantáziánk, és a gyerekek nem lennének annyira boldogok, nem találnák meg a helyes utat, ha eltévednek a világban.

Azért érdekel a választott téma, mert én is „egyszülős” vagyok, apukám egyedül nevelt fel, és néha szenvedek ettől a helyzettől. Olyankor rosszkedvem van, és úgy érzem, nekem van a legnehezebb dolgom a világon. Régóta tudom, hogy a mesék megoldásokat is kínálnak egy-egy problémára, ezért nagyon érdekelt mi történik a mesehősökkel. Mert a mesékben is mindig valami baj van az elején, de a problémák megoldódnak és a végén a jó győz, elnyeri méltó jutalmát. Én is ide szeretnék eljutni a mesék segítségével.

 Nagy hatással van rám a felkészítő tanárom, aki nagyon sokat mesél és minden problémára mesebeli megoldást talál. Az osztályunk folyamatosan a mesék világában él, és sokat tanulunk belőlük. Próbákat állunk ki, varázstárgyakat készítünk és nagy mesemondók életén, munkáin keresztül ismerkedünk meg új és még újabb történetekkel. A mesékből ötleteket kapok és sokszor egy-egy szereplő viselkedése kapcsán, elgondolkodom a saját cselekedeteim helyességén, és azon vajon igazam van-e egyes helyzetekben, vagy nem.

1.3 A téma bemutatása

Munkám során az alábbi kérdésekre kerestem választ:

Mi -  ki okozza a konfliktust a mesehős számára?

Az egyszülős családokból jövő hősök útja a mesékben

  • Miben különbözik az egyszülős mesehős problémája az ép családból jövő mesehőstől?

  • Mi az apák szerepe és felelőssége a mesehős sorsának alakulásában?

  • Milyen próbákat állnak ki a hősök?

  • Milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, és milyen tulajdonságaik hiányoznak a mesehősöknek?

  • Kik a mostohák és mi a szerepük a mesehős fejlődésében?

  • Miért, hol és hogyan alakultak ki a mesék?

  • Az elvált szülők gyerekei valóban azokat a meséket kedvelik jobban, ahol hiányzik az egyik szülő?

  • Valóban segítenek-e élni a mesék, közvetítenek-e üzenetet egy ma élő gyerek számára? Adnak-e receptet a XXI. században élő embereknek a problémáik megoldására?

  • Meg tudom-e oldani saját problémáimat a mesék segítségével? Változik-e hozzáállásom a konfliktusaimhoz, sikerül-e megoldanom a gondjaimat?

Hipotézisem

Az egyszülős családból jövő mesehős útja nehéz és telis-tele van próbákkal. A mesebeli út során a hősök változnak, fejlődésük mintaként szolgálhat. Értő füllel hallgatva, értő szemmel olvasva, saját életünk problémáinak megoldásához hívhatjuk segítségül a meséket. Útmutatást, tanácsokat kaphatunk egy-egy mesehős sorsán, próbatételein keresztül. Az elvált szülők gyermekei az „egyszülős meséket” kedvelik.

 

Az én „viharos utam” fél éves koromban kezdődött, amikor anyukám elhagyott bennünket. Apukám sokáig egyedül nevelt, majd egyszer csak négyen lettünk (a nevelőanyukám és a lánya is hozzánk költözött). Ahhoz, hogy igazi családdá váljunk, elég sok próbát kell kiállni mindenkinek.

Az én tulajdonságaim

Vannak nagyon „nem szeretem tulajdonságaim”, ezeket a mesékkel kapcsolatos munka során ismertem fel igazán. Persze eddig, inkább mindig másokban kerestem a hibát. A mesék segítettek felismerni, hogy mindenkiben van hiba, senki sem tökéletes és pont az a feladatunk, hogy a kevésbé jó tulajdonságainkat legyőzzük. Le kell győznöm a tolakodást, a tiszteletlenséget, a nyávogós beszédet, a nagyravágyóságot, a fontoskodást és a folytonos sértődgetést. Mikor valamin megsértődök, semmivel sem törődök. Ez szerintem nem helyes és a mese megtanított, hogy hogyan tudom legyőzni.

Vannak nagyon jó tulajdonságaim. Kedves vagyok, okos, gyors, kreatív, nyitott, segítőkész, bátor, adakozó, tájékozott, talpraesett, szép, rendszerető és aranyos. Jó szervező is vagyok. „A jég hátán is megélek.” - szokta mondani a környezetem. Arra is a mesék tanítottak meg, hogy ezt büszkén merjem vállalni. Remélem a jó tulajdonságaim, a mesék és a szeretteim segítségével sikerül legyőznöm a rosszabb oldalam. Olvasni fogok nagyon sok mesét, és egy újabb célt fogok magamnak kitűzni, amit sikeresen el is érek majd.

Az én apukám

Apukám nagyon nehéz próbát állt ki. Fel kellett nevelnie engem teljesen egyedül. Volt idő, amikor haragudtam rá, igazságtalannak éreztem, azt gondoltam, hogy cserben hagy, és mások fontosabbak neki. Most már tudom, hogy nem így van. Neki is meg kellett küzdenie olyan próbákkal, ami egy ép családban élő apukának könnyebben megoldható. Ő mindig segít nekem, ha valamit nem tudok vagy nem értek. Rá mindig számíthatok. Bármilyen szituációba kerülünk, apukám mindig tudja a megoldást, vagy legalábbis a megoldást hozó utat. Ez néha fáj nekem, de be kellett lássam, mindent az én érdekemben tesz. Vannak rossz tulajdonságaim, amiket segít legyőzni és nagyon jól kezeli őket. Én úgy gondolom, hogy kihozza önmagából a maximumot és megtesz mindent értem.

Saját próbák

Szüleim elválásakor nagyon nehéz helyzetbe kerültem apukámmal együtt. El kellett fogadnom azt a helyzetet, amibe kerültem. Ki kellett és kell állnom nagyon sok olyan próbát, ami egy ép családból jövő gyereknek nem (pl. új családtagok elfogadása). Ahol mindkét szülő ott van, ketten segítenek a gyereknek, és a szülők ki tudják egészíteni egymást. Nem úgy, mint nekem, akinek csak az apukám tudott igazán segíteni, csak rá számíthattam igazán. Kialakultak olyan tulajdonságaim, amelyeken változtatni szeretnék, és fogok is.

A kérdőívek elemzése

Kizárólag elvált szülők 7-11 éves gyerekeinek adtam kérdőívet. Összesen 43 darabot kaptam vissza. Miért ez a mese? Vicces, furfangos, szeretik benne egymást, mókás, érdekes… Nagyon fontos a gyerekek számára, hogy igazságos legyen a mese vége! A pozitív tulajdonságokkal rendelkező szereplőkkel azonosulnak. Többnyire a lányok nőnemű, a fiúk hímnemű hőst választanak (kivétel a Csillagszemű juhász és a Fehérlófia, őket lányok is megjelölték kedvencként). A kedvenc szereplő kiválasztásában az igazságosság, a bátorság, az erősség és a humor volt a döntő.

11. Összegzés

A konfliktust általában külső erő (apa, mostoha, anya, testvér, mostoha bánásmód stb.) okozza a mesehős számára, aki a mese elején elég sok rossz tulajdonsággal rendelkezik. Ezeken a tulajdonságokon változtatnia kell, ezért útnak indul vagy indítják. Az ép családból jövő mesehős szülei kiegészítik egymást, ketten segítenek a fejlődésben. Az egyszülős családból jövő mesehős problémáját csak egy szülő tudná segíteni, de sajnos ez is csak részben valósul meg. Az egyszülős családból jövő mesehősnek, el kell fogadnia új családtagokat is. Általában a mostoha körülmények, vagy mostohák indítják útnak a hőst. Az apa többnyire nincs otthon, nem látja mi történik a házában, vagy nem ő az úr a háznál. A hősök többnyire próbákat állnak ki, olyanokat, amelyek lehetnek könnyebbek - nehezebbek, esetleg emberfelettiek (pl. a Holle anyóban a kútba bele kellett ugrania a lánynak), de mindenképpen a változást, a hősök fejlődését szolgálják. A mesehősök úgy, ahogy mi is, pozitív és negatív tulajdonságokkal rendelkeznek. A jó tulajdonságaikat megtartják a mesebeli út végéig, a rosszakat a próbák során legyőzik. A mostoha és a mostohatestvér nem mindig külön személyek, hanem általában külső erők szimbólumai, néha jók, néha rosszak. Nélkülük nem valósulhatna meg a változás. A mesék segítségével meg lehet oldani egy-egy problémát. A mese megtanítja, hogy hogyan kell és lehet élni különböző nehéz helyzetekben, szituációkban. Mindig jól végződnek a történetek, így a mesehős útján járva, mi is kikerülhetünk a bajból. A mesék nagyon régen keletkeztek és szerte a világon megtalálhatóak. Mivel mindenütt hasonló problémák jelentkeznek egy ember életében, országonként és népenként egy-egy mesének különféle változatai találhatóak. Az elvált szülők gyerekeinek meseválasztását egészen más szempontok motiválják, mint amit én gondoltam. Eredeti feltételezésem az volt, hogy az elvált szülők gyerekei az „egyszülős meséket” kedvelik jobban. Kutatásom során rájöttem, hogy a mesehős tulajdonságaitól függ elsősorban a meseválasztás. Azokat a meséket és mesehősöket szeretik, amelyek igazságosak, viccesek, furfangosak, érdekesek, a szereplők szeretik benne egymást…

Nekem sokat segített a mese. A konfliktusaimat máshogy kezelem, és nem a negatív oldalát, hanem a pozitív oldalát nézem az embereknek. A munka kezdetekor volt intőm, állandóan veszekedtem a környezetemmel, háborút vívtam a mostoha testvéremmel, a családommal. Mára példás a magatartásom, alig van iskolai konfliktusom. Alkalmazkodóbb és elnézőbb lettem, kedvesebb és barátságosabb. Otthon is javult a helyzet, már nemcsak másokban, hanem magamban is keresem a hibát. Nagyon örülök annak, hogy ezt mások is észreveszik és jelzik felém az örömüket.

Ha mesét írnék az elmúlt fél évről, így kezdeném

Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás-tengeren is túl, ahol a kurta farkú malac túr, volt egyszer egy kislány, aki háborúban állt a fél világgal... Megmászta az Üveghegyet, felért a tetejére, és amikor körülnézett, észrevette, hogy megváltozott a világ.

A teljes dolgozat letöltése (pdf., 1,1 MB)

A mester

Bajzáth Mária  - ellentétben sok mai pedagógussal - tanítványait életével, szemléletével, gondolkodásmódjával neveli, szakmai tudásával tanítja. Sorsformáló, elkötelezett pedagógusok egyike. És hogy hová juthat a tanítvány ilyen mesterrel? 

Részlet levelezésünkből:

" Ami még érdekes lehet, hogy Niki teljesen önállóan készített elmetérképeket (először kézzel, majd gépbe is önállóan vitte az anyagát), önállóan jegyzetelte a szakirodalmat, készített táblázatokat, állított fel hipotézist, amelynek bizonyítására készített és értékelt kérdőívet. Ezeket a módszereket tanulás-tanítás órán sajátította el (tőlem), szülői segítség nélkül.

Mivel szívügyemnek tekintem a tanulásmódszertan tanítását első osztálytól kezdve, és Niki egy nagyszerű példa arra, hová lehet eljutni vele..." 

Honlapja

http.://www.atuzize.hu

Egy kislány életmeséje

"Nikolett megnyerte a TDK regionális fordulóját (23 dolgozat jutott be,mindenki jóval idősebb mint ő) továbbjutott az országos döntőbe. Ami nagy öröm, hogy nyitott szívvel és füllel hallgatta mindenki, döbbent csend és intenzív érdeklődés kísérte az előadást.

A sikerhez hozzájárult a dolgozat minősége, a téma nagyszerűsége, és Niki személyiségének varázsa is."  

Helyezés

Nikolett 3. helyezett lett az országos döntőben!

GRATULÁLUNK mindkettőjüknek!

Vissza a lap elejére

 

Mesei színek

Ajánlás egy rövidesen megjelenő kötethez (részlet)

 

 SZÍVÁRVÁNY 

Indiai vallási mese a színlátásról (kattints)

Mese és valóság

  Az eredetileg szankszrit nyelvű mese érdekesen ötvözi a tündérmesék, a természetmagyarázó és vallási hittérítő mesék tartalmát, céljait. Amit érdemes kiemelni belőle, az a modern színelméletekkel való magyarázhatósága. 

 

 

A fehér szín, a kék, a zöld és vörös színekből összeállítható additív színkeveréssel, amelyben a színek frekvenciái összeadódnak. Ezek frekvenciáit érzékelik a szemünkben levő fényérzékeny idegsejtek, amelyeket csapoknak nevezünk. Ha összehasonlítja a kedves, meseszerető olvasó 

Bidzsli és tündértársai színével

előttünk áll a modern színlátás elméletének több ezer éves mesei magyarázata! 

Ugye, milyen érdekes? 

Képek forrása:

http://elte.prompt.hu/sites/default/files/tananyagok/VizualizacioATudomanykommunikacioban/ch04s05.html

A mesei színek kedveltségéről

A mesékben megjelenő színek hozzájárulhatnak a mesék fennmaradásához, sikeréhez vagy akár elutasításához is. A mesei színekkel kapcsolatos kutatásainkról szól a fejezet.

A színpszichológia tudománya régóta foglalkoztatott. Munkám során többféle színtesztet  használok. Az elméleti kutatások során bukkantam egy elfeledett hazai kutató egyedülálló munkásságára, kötetére. Turóczi Mária harminc éve kiadott könyve(1) talán az egyetlen olyan hazai kutatást tartalmazó vizsgálat, amely 1948-1952 között tett kísérletet a színek kedveltségének korcsoporti feltárására, egyedfejlődéssel egybekötött vizsgálatára. Az egyik szín vizsgálati eredményeit elemezzük. 

Ha megkérdezzük a kedves olvasót, hogy melyik szín az, amelyik egyben a vitalitás, az aktivitás, a szexualitás szimbóluma, szinte mindenki azonnal rávágja, hogy... Melyik mese címe jut eszébe róla? 

Nos igen, a piros színnel és a Piroska és a farkas című mesével fogunk foglalkozni. 

A 6-12 éves mesehallgató, meseszerető korosztály egyik kedvenc meséje. Vajon hozzájárulhat-e ez  a szín a mese közkedveltségéhez, majd 12 éves kor  körül a "bukásához"? 

Turóczi Mária színkutatásait hazánkban 1948-1952 között, gyermekekkel végezte. A kísérlethez egy általa kidolgozott színtáblát, színskálát használt. A 2400 fős, vegyes nemű vizsgált korosztály életkora 7-18 éves volt. A teljes vizsgálati létszám 5846 fő volt.

a.       ábra. A piros szín kedvelése (2400 fő) 

b.    ábra. A piros szín elutasítása (42 fő)

 

a.

      b.

A két grafikonon jól megfigyelhető, hogy a gyermekek már hétéves kortól, nemtől függetlenül szeretik a piros színt. Közkedvelt szín. A kedveltsége 11-13 éves korig állandó, folyamatosan növekvő. Ám ezután ez hirtelen megváltozik. Mi lehet az oka?

A sorokat olvasó hölgyek tudják a választ! 

c.   ábra A lányok első menstruációja 1948-1952 között (225 fő)

 A+C ábrákat vetítsd egymásra!

Lányoknál a testi változások kedvezőtlen tünetei (a vérzés, a vér színe, rosszullét, alhasi görcsök, hányinger, émelygés, az új tisztasági eszközök, vatta, ruhadarabok használata stb.) és a pszichés felkészületlenségükből adódó lelki, érzelmi trauma (a szégyentől, a vérzés és a testi integritás sérülésétől való félelem, a szexuális felvilágosítás esetleges megoldatlansága stb.) élményszinten összekötődik a vér színével. A testi, érzelmi, hangulati, lelki állapot ismétlődése tanuláshoz vezet. A piros szín kellemetlen élmények felidézőjévé válik számukra. E hívóinger elkerülése érdekében ebben az életszakaszukban pszichésen is elzárkóznak, elutasítják, elkerülik a szín objektív és bármely egyéb módon történő megjelenésével járó helyzeteket. A változás lelki feldolgozása, érzelmi és értelmi elfogadása régebben a korai felnőttkort követően kb. a 18. éves kor után történt meg.

Fiúk esetén a hormonális és a testi változások (pl. a másodlagos nemi jelleg kialakulása) időben mindig eltolódva követik a lányokét. Napjainkban mindkét nem esetében ez a folyamat a gazdasági, társadalmi, élettani fejlődés hatására felgyorsult. A mesehallgatói életkor végére (kb. 12. életév) jellemző. Elméletünk szerint 6-12 éves korban a mesehős ruhájának színe segítheti az azonosulást, majd az egyedfejlődéssel együtt járó változások miatt a mesei szín akár gátló hatásúvá válhat. 

A mesei színekre vonatkozó további elméleti és gyakorlati kutatásainkat, elképzeléseinket rövidesen részletesebben is megismerhetik.  

Feladatok

  • Keressen olyan meséket, mítoszokat, amelyek fennmaradásában a színek is segíthettek!

  • Hogyan használhatók fel a mesei színek mesediagnosztikai és meseterápiai célokra? 

Aki nem hiszi, járjon utána...

Forrás: 

Turóczi Mária: A színek világa és a személyiség (Győr, 1980)

Ajánlott irodalom

  • Aranyi Lászlóné (2000). Gyógyító színek - Radiesztéziai füzetek. Budapest. Bio Ter BT.

  • Nemcsics Antal (2004). Színdinamika. Színes környezet tervezése. Budapest. Akadémiai Kiadó.

Vissza a lap elejére